donderdag 18 september 2014

City Marketing Breda Next


Gisteren presenteerde Breda Next het Adviesrapport 'De Binnenstad spreekt zich uit over citymarketing' in de Grote Kerk van Breda.

Hoofdthema's:

GASTVRIJ 29,2%

ORGANISATIE 25,5%

MARKETING 15,5%

REGELS & HANDHAVEN 10,2%

EVENEMENTEN 4,8%

BEREIKBAAR 4,6%

COMPACT WINKELGEBIED 2,9%

VINDBAAR 2,9%

GEMEENTE NETWERK PARTNER 1,9%

OVERIG 2,4%

Gastvrij zijn wordt het grootste goed bevonden.
Nou, dan hebben we inderdaad betere city marketing nodig. Er is veel leegstand (waarom mogen CLIB e.a. organisaties zoals Oog-En-Blik niet meer etalages & winkels - tijdelijk - herinrichten?) en er is veel onduidelijkheid.
In Australië is keer op keer in het nieuws 'Redheads Gathering in Amsterdam' ... om maar een irritant voorbeeld te noemen! De stad pakt de titel niet, en mist kans op internationale roem. (en dat terwijl we bREDa zijn!)
Men doet maar een dotje, alles moet kunnen en daardoor gebeurt het vaak maar half. Idem met de haven, er is in allerijl een passantenhaven aangelegd (perfect) maar het aantrekkelijke van je boot aanleggen in Breda kan en mag (moet) natuurlijk velen malen groter. Er ligt een hele Belcrumhaven leeg, om maar wat te noemen.

Breda wil evenementenstad zijn, maar daarvoor stemde maar 4,8% van de meedenkers (ondernemers en bewoners) uit de binnenstad. Komt er uit de horeca en evenementen niet juist de meeste omzet?!?

Op de Facebook pagina lees ik o.m. de volgende vragen:
1. Wat is je grootste ergernis in de binnenstad?
2. Wat is er morgen al op te lossen of aan te pakken?
3. Herken je wat er geschetst wordt als kwaliteiten, het probleem en de ambitie? Of zie je dit anders? En hoe dan?
4. Wat vind je van city making als mogelijk antwoord op de ontwikkeling van de binnenstad / Breda?
5. Zou je bereid zijn daar op een of andere manier aan bij te dragen? En hoe dan?
6. Wat wil je nog meer kwijt?

Mijn antwoorden:
1. leegstand (maakt onaantrekkelijk om naar Breda te komen)
2. leegstand (tig jonge ondernemers en beeldend kunstenaars maar ook bewoners kunnen toch best - tijdelijk - in zo'n pand werken en misschien wel... wonen en/of logeren?!? maak er AirBnB locaties van etc.
3. Breda evenementenstad wordt zwaar onder gewaardeerd - dáár zit geld (en city marketing!!) in - Het woord Breda in grote letters - ja, ik weet het iamsterdam - op 2 plekken wegzetten - hier gaan 1000en mensen mee op de foto - heb ik al meer dan 4 jaar geleden al aangegeven dat dit goed idee is, en niet alleen tijdens de roodharigendag.
Of een ander typisch kunstwerk (meerdere?) de grote Google A had de gemeente nooit moeten laten gaan, bijvoorbeeld.
4. prima, met véél social media en # gebruik, goede city campagne zoals men in buitenland ook doet, dat bezoekers d.m.v. een # (hashtag) breda promoten (en iets kunnen winnen etc.) wel zorgen dat je de rechten van de maker van de foto meteen krijgt zodat je als stad de foto's kunt gebruiken
5. doen we al - zoals 101 meer beeldend kunstenaars/cultureel ondernemers - echter in de kunst & cultuur pot zit geen geld en de cultureel ondernemers hebben niet meer rek - we kunnen niet vrijwilligerswerk blíjven doen - dan kom je weer zonder inkomen (en in uitkering terecht) en dat is niet meer van deze tijd
6. waarom wist Artstudio23 dit niet!?!

 #ikzieikzie wat jij niet ziet!

Hans geeft workshop fotografie vanaf het water © Artstudio23.com



2 opmerkingen:

  1. Breda is geweldig! We komen er graag voor weekendjes weg en blijven dan graag logeren in hotelletjes in de binnenstad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jenny, zie nu je comment pas. bREDa is inderdaad geweldig, nu nog écht trotse Bredanaars en een mooie campagne om ook buitenladse toeristen naar de stad te halen :)

      Verwijderen