zondag 12 mei 2013

Creative Cloud

Adobe's Creative Cloud, euro versus dollar ...
Hm. Ik hoorde en las al het e.e.a. over de nieuwe manier van Adobe programma's gebruiken: vanuit de cloud. Dat wil zeggen dat we allemaal een abonnement hebben op de door jou gekozen programma's en die dan kunt gebruiken zonder dat je een dvd met het programma erop hoeft te kopen en op je computer hoeft te installeren.
Het 'enige' wat je nodig hebt is een internetverbinding.

Natuurlijk vraag ik me daarover het nodige af (wat als je een keer een paar uur geen internet hebt, kun je dan ook meteen niet meer werken met de programma's?) maar vooralsnog snap ik de bedoeling. Wat ik niet zo goed snap is de prijs.

Om te beginnen is die in Europa/Nederland en alle andere plaatsen buiten de USA anders. Waarom is iets virtueels in Nederland duurder dan in de USA? Het is immers hetzelfde product, wat 'uit de cloud' komt, uit een virtuele bron die wereldwijd hetzelfde is.
Geen import- of andere vervoers/bedrijfskosten, gewoon inloggen via het www en klaar.

In dollars kost de losse Photoshop app áls je eerder al eens een Photoshop CS3 of hoger hebt aangeschaft: $ 9,99 - in euro betaal je € 12,29. Als je dit programma niet hebt wordt het per maand resp. $ 19,99 en € 24,59.

Maar: tegen de huidige wisselkoers is $ 9,99 in euro slechts 7,69..!
...en dat betekent we als eurobetaler 5 tot 10 euro in de maand meer betalen voor hetzelfde product, $ 19,99 tegen de huidige koers is dan € 15,39... je zou dus denken dat het loont om ook alhier wonende in dollars te gaan betalen?!? Maar ik vrees dat dan het addertje wel zal zijn dat je niet de Nederlandse versie kunt gebruiken, maar alleen de Engelstalige.

Daarnaast: wat als je nu voor het eerst Adobe Photoshop koopt, het programma 4 jaar gebruikt en dan stopt. Dan heb je 12x 24,59 = 295,08 (ex BTW) x 4 jaar = 1180,32 uitgegegeven maar je hebt ... niets gekocht. Een dvd met Adobe Photoshop CS6 kost ook ca 1000 euro... maar dan héb je wel wat!

...welkom bij de Creative Cloud van Adobe

Quote van in USA wonende collega als antwoord op mijn vraag 'wat vind jij nou van de CC':

"Ja grote bedrijven willen graag codependency - weet je waarom ?

Omdat er anders geen nieuwe versies meer uit gaan komen … want het programma is helemaal uitontwikkeld, en mensen zouden geen nieuwe versies meer kopen
dus een huur contractje, anders zitten ze over 5 jaar zonder klanten ...

is net zoiets als een hamer , heb je er 1 dan heb je er 1, simple. J
e gaat toch geen huur contract afsluiten voor iets wat gewoon al werkt … "

De grote vraag is nu, hoe lang blijven de programma's werken? Ze voldoen inderdaad prima (Photoshop CS5 en CS6) maar wanneer komen Nikon of Canon weer met een nieuw bakbeest van een DSLR camera, waarvan de RAW-bestanden dan weer niet geopend kunnen worden in 'verouderde' software? 
Heb ik me altijd al aan geërgerd.
Dat ik met Photoshop CS2 bijvoorbeeld Nikon D3 (Raw) bestanden niet kan openen...

Dat gekonkel samen van camera & software merken... zwaar irritant. Prijsafspraken en weet ik wat nog meer. En de consument maar kopen. Gek! zijn we.

Dus mocht u nog een alternatief weten voor Photoshop, dan hoor/lees ik het graag op info@artstudio23.com of plaats een reactie hier, BVD. Is misschien wel de moeite waard om e.e.a. eens uit te testen, dan laat ik de resultaten hiervan ook weer weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten