vrijdag 7 december 2012

Help-Portrait

Een paar jaar geleden voor het eerst mee geconfronteerd, Help-Portrait.
Op de site staat: HELP-PORTRAIT IS A GLOBAL MOVEMENT OF PHOTOGRAPHERS USING THEIR TIME, GEAR AND EXPERTISE TO GIVE BACK TO THOSE IN NEED. Klinkt als: mooi streven!
Helaas heb ik nog op geen enkele 8 december de behoefte gevoeld me aan te sluiten. Jaarlijks op deze datum worden er wereldwijd gratis portretsessies gemaakt en later afgeleverd aan de geportretteerde. Deze geportretteerde kan om wat voor persoonlijke reden dan ook zijn of haar foto niet betalen.

Help-Portrait in Breda
Morgen, 8 december 2012, kunt u in Breda terecht bij Sylka Mannaert, Michelle de Vries, Peter Maessen en Steven van Eck, Mgr Nolensplein 1 te Breda. Ik wens u veel fotoplezier met leuke modellen/fotosessies!

Zelf beoefen ik al jaren een vorm van 'Help-Fotografie'...denk aan PUUR. Trotse tienermoeders, mijn roodharigen portretten en de bekende Trash The Dress fotoseries waarbij vrouwen met hun trouwjurk aan de zee inrennen of op andere ludieke wijze hun trouwjurk 'verpesten'.
Help-Fotografie. Fotografie = therapie.
Ik weet wat het voor iemand kan betekenen mooi, gewoon 'goed', of eindelijk eens serieus op de foto te staan. Wie kent er geen camera-angst?? Wat is er fijner dan na afloop een mooie foto van jezelf te hebben??

Maar met Help-Portrait meedoen, steeds weer jaarlijks op dezelfde datum, nee. Hetzelfde gevoel heb ik ook al een tijdje met Trash The Dress. Ik organiseerde jaarlijks op dé trouwdatum zoals 08.08.08 en 09.09.09 een Trash The Dress evenement. In 2011 was de laatste op een 'trouw'datum, op 12.12.12 a.s. zal er dan ook géén Trash The Dress zijn. 

Herkenbaar? Ja. Help-Portret, stiekem maak ik ze al jaren :)

Zojuist mooi voorbeeld gezien op Facebook:
This picture is from Miguel and his daughter Rosaura. They were a normal family when they had an horrible accident a few years back. His wife couldn't go ahead with the situation and left him and Rosaura alone. They have no other family, it's only him and the girl. He is her father and mother, he combs her, cleans her. and take her to his daily job. He's always talking in plural, always speaking for her and saying "Rosaura says thank you" (she can't talk). He was struggling to smile for the picture until I said "Now give her a kiss and tell her how much you love her." - Juan Rubalcava - Fotógrafo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten