vrijdag 7 december 2012

11.11.11

Trash The Dress 2011
"Acht bruiden, een bruidsmeisje en Filemon Wesselink spartelend in het water in Breda. Het is 11/11/2011 en fotografe Melanie Rijkers heeft hier de ‘Trash the Dress’ dag van gemaakt. Een dag waarop vrouwen hun trouwerij even kunnen herleven door een fotoshoot in hun oude bruidsjurk te doen, waarna ze deze vervolgens lekker vies maken, trashen dus.

Filemon heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt om zich voor zijn programma ‘De week van Filemon’ in bruidegomspakje te hullen en samen met de bruiden het koude, ijskoude water in te duiken.

Melanie Rijkers, de organisatrice, is al vijftien jaar trouwfotograaf. ‘’Iedereen wilde altijd op zo’n speciale datum als deze trouwen. Dat werden steeds dezelfde soort trouwfoto’s. Dus ben ik op 8/8/2008 hiermee begonnen.’’ Het ‘Trash the Dress’ concept bestaat al langer in Amerika en begon ooit in Las Vegas. ‘’Maar daar is het nog nooit in groepsverband gedaan, ik ben hiermee echt iets nieuws begonnen’’, vertelt Rijkers.

In een loods in Breda hebben de vrouwen zich van top tot teen opgedoft. Er is zelfs, een in het wit gehuld, bruidsmeisje bij. Hier nemen ze kort wat poses aan waarna ze naar het bos vertrekken. Tussen de rode herfstblaadjes heeft Filemon zich er inmiddels ook bijgevoegd om de vrouwen te interviewen. De jurken beginnen al wat aardevlekjes te vertonen, maar Filemon is nog niet onder de indruk: ‘’Er mag nog wel wat meer actie komen. Dit is nog niet echt ‘trashen’’.

Wanneer de groep zich naar een ondergelopen weiland begeeft begint het ‘trashen’ vorm te krijgen. Jetine van den Broek laat haar spierwitte jurk onder de verf spuiten door de andere vrouwen. Deze doen dit vol enthousiasme, maar passen liever voor het besmeuren van hun eigen jurk. Natasja Frik, gehuld in een zwarte trouwjurk vindt het totaal vernielen van haar jurk ook nog iets te vroeg: ‘’Ik ben drie weken geleden getrouwd, dus om mijn jurk nu al onder de verf te spuiten vind ik zonde.’’ Over het concept is ze wel erg enthousiast. ‘’Op je trouwdag word je echt geleefd, zeggen ze vaak. Nu kan je je echt mooi voelen en bruid zijn.’
Trash The Dress 10.10.10
Ria van Lieshout, een vrouw van middelbare leeftijd, kijkt het schouwspel met twinkelende oogjes toe. Vorig jaar heeft ze aan ‘Trash the Dress’ 10/10/2010 meegedaan maar nu staat ze aan de zijkant te kijken. ”Vorig jaar vond ik het geweldig. Het was de dag van mijn leven. Mijn bruidsjurk was 43 jaar oud. Toen ik hem aanhad stond hij aan de achterkant zo’n stuk open”, duidt ze met haar handen een aardig eindje uit elkaar aan. ”Maar dat viel me nog mee na al die jaren. Ik heb er toen een lint doorheen geregen en dat zag er heel netjes uit. Ik heb nu kort haar dus had een pruik opgedaan om het er precies zoals mijn trouwdag uit te laten zien. Helaas is mijn jurk die dag kapot gegan. Daarom doe ik nu niet mee. Dat gevoel krijg ik alleen terug in mijn echte trouwjurk.”

Eenmaal in het water vliegt onder luid schatergelach de champagne in het rond. Filemon kijkt er wat benauwd bij. Op het droge leek hij het er al een beetje moeilijk mee te hebben door uitspraken als: ‘’Ik heb het nu al koud’’ en ‘’Ik ga echt niet op blote voeten lopen hoor, er liggen hier overal distels’’. Maar achteraf lijkt hij alle ongemakken snel weer vergeten: ‘’Het was echt heel leuk. Ik heb veel leuke gesprekken gehad. Dit was wel echt ‘trashen’ ja.’’ Of hij al is bijgekomen? ‘’Nou, zo heftig was het toch niet?’’

Een ‘Trash the Dress’ dag op 12/12/2012 in Nederland ziet Melanie Rijkers niet zitten. ‘’Dan is het te koud. Je kan wel naar de sneeuw, maar daar ben je ook zo klaar. Sneeuwballen gooien is één keer leuk en dan ben je het ook wel weer zat. Dit was de laatste ‘Trash the Dress’ dag op zo’n speciale datum. Iedereen die er niet bij was heeft iets heel bijzonders gemist.’"
Bron: Ger.nl / Charlotte Lipić


MeRy/Melanie Rijkers:
het is bijna 12.12.12...via de hashtag #vierdeliefde kom je op Twitter uit bij een geweldig evenement om 12 bruidsparen gratis dé bruiloft van hun leven te geven, in elke provincie 1. Hier had natuurlijk perfect een Trash The Dress evenement bij gepast, maar: waar??? Centerparcs, de eigenlijke sponsor van 2011, trok zich terug na een tegenvallend aantal boekingen, wat kun je in Nederland in december doen... Er ligt nu (7 december 2012) wel sneeuw, stel dat die er niet meer ligt de 12e, wat dan?? Indoor-sneeuw willen we niet.

Onze prachtige loods is ook niet meer...
De te slopen hallen Backer & Rueb fabriek
Op 11.11.11 hadden we er de allerlaatste fotosessie ever... Er zijn gelukkig nog bruidsparen voor wie we hun huwelijksfoto's in deze prachtige oude fabriek hebben gemaakt.

Als de nieuwe website online is, probeer ik er een mooie pagina van te maken. Ik mis deze locatie nu al!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten